{ 'anonymize_ip': true }

maandag 3 juli 2017

Zomer 2017 51 vlaggetjes, 6 t/m 10

Zomer 2017 51 vlaggetjes, 6 t/m 10


In mei maakte ik een slinger met 51 gebreide vlaggetjes. Elk vlaggetjes is anders en ik ben er nog niet over uitgepraat 😊

Ik heb het over veel nummers en ik kan me voorstellen dat dit wat verwarrend werkt. Ik vind het voor mezelf wel leuk en dit is ook mijn persoonlijke online archief, daarom doe ik het.
Het komt omdat ik eerst alle 15 rode vlaggetjes maakte, daarna alle witte, vervolgens de blauwe en toen nog de oranje. 
Doordat ik het zo deed is er ook een mooie afwisseling ontstaan aan de vlaggenlijn, de kleurenvolgorde is heel consequent, de patronen zijn heel erg divers door elkaar.

Vandaag de vlaggetjes 6 t/m 10:


Nummer 6 aan de vlaggenlijn is als nummer 17 door mij gebreid en het is steek nummer 31 uit de Breibijbel.


Ruitjes van afgehaalde steken. Er is een veelvoud van 4 + 3 nodig en ik had daarom 3 x 4 = 12 + 3 + 15 steken, wat mooi uitkwam op mijn vlaggetje. Door de afgehaalde steken is 't vlaggetje wat minder hoog. Wel een aardig effect, niet heel leuk om te breien.

Nummer 7 aan de lijn is mijn nummer 32 en van de Breibijbel nummer 55.


Dat is "Gevlochten boordpatroon". Geschikt voor een veelhoud van 6 steken + 1. Ik heb daarom twee van die "vlechten" op mijn vlaggetje en aan iedere zijkant van 4 ribbelsteken.
Volgens het boek is het een stevig plat boordpatroon dat niet samentrekt. En dat klopt eigenlijk wel. Het vlechteffect vind ik echt heel mooi!  Al is 't wel goed opletten bij dit patroon van kruisende steken. 

Nummer 8 is weer een eenvoudig vlaggetje, want het is mijn nummer 3 én steek nummer 3! 


"Horizontale ribbels, 8 toeren". Leuke steek! En makkelijk, want 7 van de 8 toeren worden recht gebreid. 

Nummer 9 van de lijn is mijn nummer 18 en nummer 33 uit het boek:


"Mandvlechtmotief". Eigenlijk komt dit motief niet goed uit op het vlaggetje, ik kon precies de tekening in 't boek aanhouden, 10 + 5 steken en mijn motieven moeten bij voorkeur steeds 15 steken breed zijn.

Nummer 10 is mijn nummer 33 en nummer 57 uit het boek:


Het motief heet "Zigzagrandje met gekruiste steken". Het is eigenlijk een patroon voor 22 steken, maar ik vond 't te leuk om over te slaan en nam er een klein detail uit: één gekruiste baan met daarin noppen en aan weerszijden de smalle zigzagrandjes. 


Meer over deze challenge kun je lezen in deze blog die ik schreef voor Breiclub.nl. Daarin beschrijf ik ook hoe ik het vlaggetje maakte.
Onder het label "51 vlaggetjes" verzamel ik verder alle blogs die ik hierover schrijf.

In de maanden juli en augustus zijn De Breimeisjes in vakantiestemming. Wél veel blogjes, soms met een beetje "oud nieuws"  dat nog wel de moeite waard is. De poppen zijn op vakantie en toch iedere week in ieder geval een lijst met linkjes. Misschien wat minder reacties bij anderen. 
En ondertussen natuurlijk gewoon doorgaan met haken en breien 😊

Dus ook de komende tijd kun je rustig regelmatig komen buurten bij De Breimeisjes, gezellig! 
Geniet zelf ook van een mooie lange zomer en denk om de happy momentjes!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

6 opmerkingen:

  1. Klets jij nog maar gezellig door over je vlaggetjes. Dan kunnen wij ze mooi nog beter zien en ervan leren. Xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een hoop verschillende steken nog.. Zijn alle vlaggen anders? Tja hier ook in de vakantie stemming dus wat minder aanwezig.. Het is de tijd van het jaar he..

    Fijne vakantie..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, 51 vlaggetjes en 51 verschillende steken, Dinah, en ik had er nog veel meer kunnen maken :-) Er zijn ontzettend veel mogelijkheden!

      Verwijderen
  3. Ja,je bent echt van de cijfertjes😀

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Elke keer als ik het zie krijg ik zo'n zin in een breirol breien maar ik ben zo druk met allerlei anders. Best een beetje frustrerend. Maar wie weet ooit. Misschien toch maar eens een bucketlist maken voor als ik mij vervelen ga ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel knap, al die verschillende steken in één vlaggenlijn!

    BeantwoordenVerwijderen