{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 13 maart 2015

Kleine vogelhuisjes

Vogelhuisjes


Voor de handwerkavond van afgelopen maandag hadden we een mooi voorjaarsthema: vogelhuisjes en vogeltjes. 
De inspiratie kwam van Haakfeest, waar een heel leuk patroon van een vogeltje te vinden was. Mijn versie komt in een volgende blog.

Ook had ik al eens hele leuke "vogelhuisjes" gezien van een vijfhoekige granny, maar geen patroon gevonden. Ik zie ze niet meer waar ik ze vond, daarom ook geen link naar mijn bron. Hoe ik dit moest haken, dat kon ik zelf wel "uitvogelen".De basis is een vijfhoekige granny. (Uiteindelijk heb ik door deze vogelhuisjes dus ook al kleedjes voor op jampotten gehaakt, zoals ik o.a. gisteren liet zien.) Ik bedacht dat het ook leuk zou zijn als er écht een opening in dat huisje zou zitten:


En daarna bedacht ik dat er een mini-huisje moest komen:


Haak 10 lossen tot een ring en in die ring 5 groepjes van 2 stokjes met daartussen 2 lossen. Ga dan met halve vasten door naar het eerstvolgende lossenboogje.



In de volgende toer toen haak je op ieder lossenboogje * 2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes, 1 losse*. Je kunt afhechten en een nieuwe kleur voor het dakje aanhechten. Ik ging zelf eerst met de eerste kleur met halve vasten naar het eerstvolgende lossenboogje en ging toen over op de "dakkleur". 



Voor het dak haak je in dat eerste lossenboogje *3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes*. Dan heb je een lossenboogje waar je 2 stokjes in haakt en dan kom je op de nok, daar haak je van * tot *, daarna weer 2 stokjes in het volgende boogje en dan nog een keer van * tot *. 

En van een aantal van die huisje, daar rijg je makkelijk een voorjaarsslingertje van! 


En met dit slingertje vier ik dat het bijna weekend is! 



Ik verheug me al een tijdje op dit weekend, morgen heb ik namelijk iets heel leuks, waar ik volgende week vast wel wat over vertel. Ik hoop dat jullie ook leuke plannen hebben! In ieder geval wens ik jullie allemaal een heel fijn weekend!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

5 opmerkingen: