{ 'anonymize_ip': true }

maandag 27 november 2017

Mystery maandag (8)

Mystery maandag (8)


Het is weer maandag, tijd voor de Mystery Blanket!
De twee blokken die ik nu gebreid heb vind ik zelf heel erg leuk. De eerste was lastig, maar lastig is niet altijd vervelend.



Ik merkte dat heel veel deelnemers grote moeite met deze steek hadden en ben in de Facebookgroep al aan het uitleggen geweest. De uitleg van dit patroon zou naar mijn mening namelijk wel duidelijker kunnen. Nu mag ik geen patronen uit de Mystery Blanket delen, dus ik geef hier alleen een paar belangrijke aanwijzingen. Ik heb foto's gemaakt van alle naalden van de steek. Er was al een advies om eerst een naald averecht te breien en daarna te beginnen bij naald 1 van het patroon. Ik heb dit gedaan, al weet ik niet helemaal zeker dat het nodig is. Het kan in ieder geval geen kwaad.
Je begint met één kleur, dus die allereerste naald moet je zelf goed opletten. Als je die naald gebreid hebt heb je nog veel meer van kleur A,in mijn geval roze (grenadine) steken, op je naald:


67 stuks. Je gaat over naar kleur B, in mijn geval groenachtig (canard). Je breit steken averecht en haalt steken averecht af zonder te breien. De steken die je afhaalt zijn steeds de steken die je in de vorige toer gemeerderd hebt. 
Je krijgt dan afwisselend op je naald 3 steken kleur A en 3 steken kleur B, met op deze naald aan begin en eind 2 steken in kleur B.


Nu komt de lastige toer! Die brei je ook met kleur B. 
Je breit 1 steek recht, daarna 2 steken samenbreien ➡van beide kleuren 1 steek. De volgende steek neem je averecht over, zonder te breien. En daarna doe je de volgende 2 steken op de ssk - methode. Dat is slip-slip-knit, ik verwijs naar een youtube-filmpje voor een uitleg. Het gaat weer om een steek van beide kleuren die je samen breit. Deze vier steken herhaal je steeds. Aan 't eind van deze naald heb je weer 45 steken en ziet het er zo uit op je naald:


Steeds 3 steken kleur B en 1 steek kleur A, met aan beide zijden 2 steken van kleur B.
Nu ga je over op kleur A en brei je eerst 4 steken averecht. Neem 1 steek over zonder te breien, brei de volgende 3 steken averecht. Je eindigt de toer weer met 4 steken averecht.

Het resultaat is dit:

Net andersom, 3 steken kleur A, 1 steek kleur B en aan beide zijden 4 steken kleur A.
Nu wordt er weer gemeerderd, en die meerderingen maak je in die steek van kleur B. Je volgende naald heeft alleen maar kleur A op de naald.


65 steken zijn het nu, door het verspringen van het patroon.
Je gaat weer over op kleur B, drie steken breien en drie steken overnemen zonder te breien. Je moet even opletten op het begin en eind van de naald, want daar is het aantal anders, vier steken.


Nu komt weer die toer met de minderingen. Aan begin en eind heb je twee steken recht extra, de kantsteken. 
Je houdt nu weer 45 steken over, drie steken van kleur B afgewisseld met 1 steek van kleur A en aan begin en eind zelfs vier steken van kleur B.


En na de volgende naald van 't patroon is de situatie weer andersom:


Het eindresultaat is met daglicht gefotografeerd:


Echt een heel leuk blok mét uitdaging!

En blok 14 is ook heel leuk. Deze kleur heet Bengale.
Het is een golfpatroon, niet moeilijk om te doen. Je moet vooral goed lezen en opletten, want elke toer is anders.


Ik heb volgens mij 70 toeren gebreid, 10 meer dan in 't patroon stond, maar nu is 't blok behoorlijk op maat!


Nog twee blokken te gaan voor maand 2. Ik ga mijn best doen om ze deze maand nog af te krijgen en laat ze dan volgende week zien.

Ik ben niet de enige die bezig is met de Mystery Blanket en ook niet de enige die erover blogt. Wil je meer hierover lezen en zien? Hier is een lijstje met links:


Renske Creatief
Siets aan de Haak Sietske is ook tester van de breideken.

Haken

De Haakhelden
Liefgehaakt
Renske Creatief Renske is ook tester van de haakdeken


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

9 opmerkingen:

  1. Wat een mooie tutorial heb je er van gemaakt *Ü*.
    Ik vind het een prachtig blok geworden, wat een schitterend resultaat. Heeft dit patroon ook een naam?
    Ik lees dat er gemeerderd en geminderd wordt en toch zijn de zijkanten keurig recht, goed hoor.
    Het tweede blok was vast om weer een klein beetje op adem te komen :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen idee! Ik heb al in mijn breiboeken gezocht, maar ik heb 'm nog niet gevonden. Dat vind ik ook een beetje jammer, dat de naam van zo'n steek niet genoemd wordt in het patroon. Dat is bij de haakdeken in ieder geval anders heb ik begrepen.

      Verwijderen
  2. Wat een prachtig blok is dat, met die twee kleuren...
    Dat andere blok natuurlijk ook, maar deze steelt wel de show!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er ook erg ingewikkeld uit,al zeg ik het zelf. Maar wel erg mooi.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat eerste blok is een waar kunstwerk joh! XX esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat een mooi effect! En wat lief dat jij het voor iedereen hier zo goed uitlegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blok 13 is echt een waar kunststuk <3

    BeantwoordenVerwijderen