{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 22 maart 2017

Snel kipje, patroon

Snel kipje, patroon


De kipjes van gisteren had ik gemaakt voor de laatste workshop. Het patroon deel ik vandaag hier. Het zijn snelle kipje, makkelijk te maken.



Begin met 13 lossen. Je begint te haken in de tweede losse vanaf de haaknaald.

Toer 1 t/m 28: 12 vasten, 1 keerlosse
Vouw het lapje dubbel en haak 2 kanten dicht. Keer het binnenstebuiten, vul het op en vouw de laatste open kant zo dubbel dat de zijnaad in het midden komt. Haak of naai die naad ook dicht.
Ik vulde het op met fiberfill. Er is ook wat voor te zeggen om er iets zwaarders in te doen, een zakje zand of zo? Dan blijven de kipjes wat beter zitten.

Ik heb het even van papier gemaakt, misschien maakt dat wat duidelijk:


Zoon noemt dit een d4, dat wil zeggen dice 4 oftewel een vierzijdige dobbelsteen.
En nog een opmerking: je hoeft het niet beslist binnenstebuiten te keren, kijk even wat je mooier vindt.


Haak voor de pootjes aan die laatste naad aan beide zijkanten:
15 lossen, 5 lossen, 1 halve vaste in die 15de losse, 5 lossen, 1 halve vaste in diezelfde steek, 5 lossen, 1 halve vaste in diezelfde steek. Hecht af.





Voor de kam op de schuine zijnaad:
Hecht aan met bijv. oranje/rood.
In de eerste steek: 1 losse, 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 dubbel stokje. In de volgende steek: 1 dubbel stokje, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste. *In de volgende steek 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 dubbel stokje. In de volgende steek: 1 dubbelstokje, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste*. Herhaal van * tot * nog een keer. Hecht af.


Voor de snavel op de zijnaad aan de voorkant:
Hecht aan met dezelfde kleur als bij de kam, ongeveer 2 of 3 steken vanaf de bovenkant.
In de eerste steek: 1 losse, 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 3 lossen, 1 vaste in de 3e losse vanaf de haaknaald.
In de volgende steek: 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste. Hecht af.


Borduur eventueel oogjes of zet kraaltjes op. Ik gebruikte pailletten met een kraaltje erop.

Ik keek ook nog even of het leuk was om ze een veer in hun r.... uhh, achterste te steken:



Wat mij betreft hebben ze dat niet nodig!



Mijn inspiratie kwam uit een Anna, daar haakten ze twee lapjes, een soort van dichte granny's. En ik zag na het haken van mijn versie dat Hilde ook al eens een kipje had gehaakt, dat hier erg veel op lijkt. Ik denk dat mijn versie nog iets sneller is.
Bij mij is het ene kipje groter dan het andere en dat komt door het verschil van de haaknaald. De eerste, grotere, haakte ik met haaknaald 4½, de tweede met nr. 3. Een heel verschil! Uiteraard kun je ook meer steken nemen en het lapje groter maken.
Ik gebruikte gemêleerd garen, maar je kunt net zo goed effen garen gebruiken of verschillende kleuren! Leuk om met restjes te maken!

Tijdens de handwerkavond haakte Carola haar kipje helemaal af, die mocht toen even fotomodel zijn in de winkel (Sterk & sVeer) voor een van die prachtige huisjes:


Dit is het kipje, nou..., zeg maar de kip van Akkie:


Hier is het kipje van Hedy:


Christine had haar kipje ook die avond al af, maar ik vergat een foto te nemen. Zij heeft het kipje niet gekeerd, de naden zitten aan de buitenkant. Ziet er ook heel leuk uit! Je haakt in die naden de kam en de snavel, en dat is ook wel handig zo. Christine stuurde me deze foto van haar kipje:




Het is echt super leuk als een patroontje zo goed aanslaat 😊

Dan heb ik ook nog een sneu verhaal dat ik toch even wil delen.
Zoon (17 jaar) had heel goed gespaard en na rijp beraad online voor ruim 500 euro spullen besteld om z'n pc enorm te verbeteren. Het wachten was op bericht over de aflevering. Ontdekt hij gisteren dat het bedrijf failliet is.... Zo sneu!
Dus nu dacht ik: als jullie nu eens even op m'n advertenties klikken! Dat kost jullie niks en zo kan ik misschien toch wat doen om deze dure les iets minder zuur te maken. 't Is maar geld, en toch is 't best balen!
En vragen kan altijd toch 😊 Bij voorbaat dank, ook namens zoon!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

17 opmerkingen:

  1. gezellig zeg al die kipjes, met of zonder veren, ze zijn allemaal even leuk.
    Wat ontzettend sneu voor je zoon, bah. Heb ook een zoon die altijd hard spaart en lang wikt en weegt voor er iets gekocht gaat worden, kan me dus goed voorstellen hoe teleurgesteld hij is!! Geen idee waar ik precies op moet klikken, dus ik heb zo'n beetje alles aangeklikt wat ik zag staan, hopelijk heb ik het goede gedaan.
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk al die verschillende kipjes! Met de naad naar buiten ziet er net zo leuk uit en het lijkt me inderdaad makkelijk om losse onderdelen aan vast te maken.
    Wat een dikke pech voor je zoon, balen! Natuurlijk heb ik op de advertentie geklikt (ik wist niet dat dat geld opbracht, dus ik zal het voortaan vaker doen :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zijn zulke gezellige kipjes!
    Klikken, dat doe ik al bij elk bezoek hier ;-) en nu zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schattige kippies. En de kip van Akkie haha een reus in vergelijking met de anderen. De klikkoorts is ingetreden ;) Wat vreselijk balen trouwens voor je zoon! Geen waarborg of andere manier om zijn geld terug te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ziet er nog niet zo goed uit, het is afwachten... De reacties én de vele klikken zijn hartverwarmend! Bedankt, ook namens zoon!

      Verwijderen
  5. Leuke snelle kipjes! Wat sneu voor je zoon. ik ga ook even klikken. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. had verleden jaar ook zulke kipjes gehaakt.. maar zonder bungelbeentjes.. die staan er heel grappig bij!
    ehhh mijn pc houdt denk ik je advertenties tegen, want ik zie ze niet! erg sneu voor je zoon..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk hé :-)
      Jammer van die advertenties, maar bedankt voor je goede bedoelingen!

      Verwijderen
  7. Nou, het mag dan een snel kipje zijn..., maar daarom niet minder leuk! Leggen ze ook nog snelle eitjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb hem ook gemaakt. Het is mijn 2e haak-werkstuk. Dankjewel voor het patroon en uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen