{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 26 januari 2017

Ruim(telijk) hart

Ruim(telijk) hart


In het tijdschrift Anna (een echt handwerkblad, met iedere keer patronen in veel verschillende technieken,. Ik leen het vaak van de bibliotheek) zag ik een gehaakt hart. Ze hadden zelfs een hele krans met deze harten gemaakt. Erg leuk, al leek me dat wel wat veel werk. Ik probeerde het hart uit en dit is mijn exemplaar:



Het einde is een beetje op eigen gevoel gegaan. Ik was van plan het onderste puntje ook weer roze te doen, maar dat werd het dus uiteindelijk toch niet. Dit hart gaf ik ook aan m'n zwangere nichtje, het matcht helemaal met het mini-gelukspoppetje en de slinger.

Ik vond het te groot voor de handwerkavond en zocht dus naar een ander patroon. Hier vond ik een 3D hart. Het patroon lijkt heel erg op het hart uit de Anna, alleen begint het hart van Anna met 5 vasten in de ring en dan steeds 5 steken meerderen per toer en het hartje van Haakydee begint met rondjes van 6 vasten en dan steeds 6 steken meerderen per toer.

Er waren nog wat verschillen en ik nam het beste uit beide en een beetje van mezelf 😊



Als de rondjes aan elkaar zitten en je hebt twee toeren rond gehaakt, begin je te minderen en bij het hartje hierboven haakte ik afwisselend 1 toer met minderingen en 1 toer zonder.
Bij het volgende hartje deed ik steeds 2 toeren zonder minderingen tussendoor:



Dan verandert de vorm. Bij het grote hart uit de Anna zitten er nog meer toeren tussen de minderingen. Zo kun je dus enorm variëren met dit patroon!
Mijn versie was een van de haakideeën voor de handwerkavond en twee dames gingen ermee bezig. Het was heel gezellig en er werd heel wat afgekletst en de hartjes kwamen dan ook niet af die avond. Margriet stuurde me later foto's van haar hart. Ze had het thuis afgehaakt:



Leuk hé, met die kleurwisselig! Ze was begonnen met dat roze, maar dat bleek veel te weinig. Dat garen was vrij dik, dus is ze verder gaan haken met dubbele draad, een effen roze en een kleurverloopgaren. Geweldig resultaat! Die leuke bloemvormige "ring" had Lydia gevonden bij Wibra, ik heb later zelf ook nog hartvormige gevonden. Een leuke extra. Het hartje van Margriet hangt nu aan een tak bij haar in huis.



Zelf vind ik de hartjes heel leuk om te haken en ze zijn best snel te haken. Ik heb er dan ook al meer gemaakt. Van gemêleerd garen zijn ze ook super. Deze had ik ook al gehaakt als voorbeeld, ik gaf 'm aan Lydia:



Heb je belangstelling voor mijn patroon? Je vindt het in mijn Ravelry-winkel. Gratis!





Liefs van De Breimeisjes!


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

11 opmerkingen:

  1. zeg het met hartjes en dat blijft toch een leuk item om je in uit te leven mooi Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieve modelletjes. Leuk om uit te proberen wat ermee gebeurt als je het patroon aanpast.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je bezig bent ontstaan vanzelf allerlei variaties, zo leuk om te haken <3

      Verwijderen
  3. Wat een mooie hartjes allemaal! Ik vind die van Margriet ook heel geslaagd, leuk om in een tak te hangen inderdaad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal leuk met maar ook zonder de februari maand op komst. Zou je mij jouw variant op het patroon willen sturen dan ga ik zeker hem ook maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartjes blijven leuk om te maken! En ook om te geven of te krijgen. Ik doe vaak een hartje bij een kraamcadeautje of een envelopje met geld...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schattig en goed herwerkt! Ik lees de Anna ook vaak, er staan leuke dingen in.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De hartjes zien er prachtig uit!
    Liefs, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen