{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 21 oktober 2016

Het schaatsseizoen begint weer!

Het schaatsseizoen begint weer!



De herfst is inmiddels serieus begonnen, de herfstvakantie is hier zelfs al bijna voorbij en morgen begint.... het schaatsseizoen! Althans voor mij en de andere Pronkriders. En dan heb ik het dus over schoonrijden, het zwieren over het ijs.

Daarom vandaag een winters patroontje, dat van de schaats. Dat stond al op de website, vandaag verhuist het naar de blog.



Het patroontje van deze schaatsen komt van een Amerikaanse blog, Suzies stuff. Hier is de link naar haar patroon.
Nu blijkt het vertalen nog wat lastig omdat de haaktermen in het Engels iets anders betekenen dan in het Amerikaans. Dus volgt hier de werkwijze door De Breimeisjes:



Haak direct op een paperclip. Begin met een lusje om de kleine opening vooraan en haak nog twee lossen. Vervolgens nog 7 stokjes, waarvan de eerste ook in die opening komt en de volgende zes op de grotere opening. Dit vormt de voet van de schaats.
Toer twee begint met twee lossen en dan vier stokjes.
Toer drie: 1 losse en vier vasten en daarna tien lossen. (Bij schaats nummer twee doe je hier bijvoorbeeld acht lossen, de schaatsen hangen dan een beetje ongelijk).
In toer vier ga je over op een pluizig garen en daarmee haak je vijf vasten, je doet namelijk in de laatste steek twee vasten. De twee schaatsen bevestig je aan elkaar. Draadjes wegwerken, klaar!


Gebruik voor de "schoen"  wat wollig garen en een haaknaald die bij het garen past.

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig van deze schaatsjes gehaakt, vaak bij een paar gelukspoppetjes:


Wil je meer weten over het schoonrijden? Kijk dan maar even bij onze facebookpagina.
En al kan ik het zelf nog steeds niet echt, het is toch zo leuk om in deze tijd van het jaar regelmatig op het ijs te staan, te hopen op echt winterweer, de dromen van buiten schaatsen! Voorlopig is dit weer goed voor een happy moment iedere week :-)

En over happy momenten gesproken: vandaag ben ik zelf met Lydia in Zwolle, op de eerste van de Nederlandse Breidagen, ook al zo leuk :-)

Hier loopt de herfstvakantie inmiddels ten einde, in andere delen van het land begint het juist. In ieder geval begint het weekend en graag wens ik jullie allemaal een heerlijk weekend, mét happy momentjes!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

11 opmerkingen:

  1. leuk zo de schaatsen ik heb het even opgeslagen heerlijk straks weer schaatsen kijken voor de buis geen idee wanneer dat weer begint maar altijd leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hou zelf helemaal niet van schaatsen ,maar die pronkrijders zijn enig ziet er gezellig uit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, en de zomer is nog maar net voorbij...
    Maar deze schaatsjes zijn leuk! En bedankt voor je vertaling...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toegegeven het ziet er beregezellig uit met de pronkrijders maar brrr ik moet er nog even niet aan denken die ijzige kou. Grappig de gehaakte schaatsjes. Goed bedacht van de bedenker zo met de paperclips.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog even en de winter is dichterbij dan de zomer en kunnen we misschien op echt ijs schaatsen. Leuke schaatsjes heb je in ieder geval. Fijn weekend. Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zijn schattig, zo met dat bontrandje erlangs.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga maar niet meer op de schaatsen staan; dik kans dat ik een gecompliceerde breuk oploop :-))
    Maar de schaatsjes zijn geweldig; leuk voor in de kerstboom of voor aan een cadeau :-))
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Even bijlezen" dacht ik toen ik je blog opende. Ja, 'even' duurde langer dan ik dacht, maar ik heb van iedere minuut genoten!
    Wat heb je al weer een hoop blogjes geplaatst en wat leuk dat er zo veel afwisseling in zit.
    De schaatsjes zijn weer heerlijk winters en als ik dan lees dat je aan schoonrijden doet, geeft dat helemaal zo'n heerlijk winters gevoel *Ü*.
    Wat jammer dat de oogst van je 'moestuin' zo tegenviel, maar gelukkig heb je wel heerlijke perenjam kunnen maken.
    Hoe is het trouwens met je 'haakarm'? Zakt dat al wat af of blijft het naar gevoelig? Jammer hé dat onze hobby ook blessures kan geven....
    Als ik me niet vergis zijn jullie eergister naar de Breidagen in Zwolle geweest. Hebben jullie het fijn gehad? Er komt vast nog wel een blogje over; ik zal geduldig wachten.... :-)
    Wat een leuke foto van jouw tijdens de trouwdag van oom en tante. Geweldig dat je moeder jullie jurken heeft gemaakt: je hebt je handwerktalent duidelijk niet van 'een vreemd' ;o)
    Heb je al een bestemming voor het theepotje dat je op het plastic canvas hebt geborduurd? Misschien is het leuk onder een theeglas? Ja strijkkralenpatronen zijn perfect voor het werken met het canvas :-)
    Wat is je omslagdoek met de Jacobsschelpen prachtig geworden! Heb je hem al lekker kunnen gebruiken?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, wat leuk, zo'n uitgebreide reactie op allemaal blogjes!
      De Jacobsschelpendoek was voor iemand anders, dus... ik hoop dat ze 'm al gebruikt heeft! Ze vond 'm in ieder geval wel heel mooi :-)

      Verwijderen