{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 20 oktober 2016

Herfst: oogsten maar

Herfst: oogsten maar



In maart deed ik mee aan de challenge van Es, #lentesprint #oogstenmaarT en daar heb ik af en toe wel eens een blogje aan gewijd (die blogjes kun je terugvinden onder het label lentesprint & zaaienmaarT). Een leuk project, al viel mijn oogst uiteindelijk wel een beetje tegen. Zo heeft het theepakketje me niets opgeleverd. Er staat wel iets in m'n kruidentuintje, maar ik weet niet wat het is. 't Kan net zo goed gras zijn :-(

De tomatenplantjes hebben inmiddels een paar tomaatjes waarvan er eentje oranje is:



Waar ik wel van kon oogsten dit jaar, was onze perenboom.


Die boom staat ruim twaalf jaar in onze tuin en dit is het eerste jaar dat we er daadwerkelijk peren van geoogst hebben. Er hingen wel eerder peren aan, maar die waaiden er dan te vroeg af of werden opgegeten door vogels of insecten. Nu heb ik perenjam gemaakt van eigen oogst:


Ik gebruikte geleisuiker Speciaal:


Voor op de verpakking staat duidelijk dat je 1250 gram fruit nodig hebt. Dát had ik niet gelezen :-)
Ik dacht dat je 1500 gram fruit moest hebben, dus stuurde zoon nog even de tuin in voor ongeveer 4 peren, toen ik zag dat ik op zo'n 1200 gram zat, tijdens het schillen en snijden. 
Ik heb alles in kleine stukjes gesneden en ben toen met de staafmixer nog een paar keer in de bak op en neer gegaan. Zo werd een deel van het fruit moes en hield ik ook nog stukjes peer in de massa. Daarna alles in de pan en even koken. Ik deed er nog een scheut limoensap bij voor een fris smaakje.

En zo ziet de jam er nu uit:


Jam met stukjes fruit. Heerlijk! 
Ook leuk: Sandra van Beatiful Boardwalk heeft ook perenjam gemaakt, kijk hier! En door haar vond ik nog meer perenjaminspiratie, namelijk hier bij Madam Confituur! Het blijft mooi: blogland, je struint van de ene blog naar de andere en vindt allemaal leuke en heerlijke ideeën :-) Ik houd ervan!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

14 opmerkingen:

  1. Haha, ik heb ook al ontdekt dat ik niet automatische het talent voor tuinieren van mijn vader geërfd heb. De tomaten gingen wel, ik heb wel 3 aubergines gehad en mijn eerste paprika begint rood te kleuren. Wat wel goed groeit zijn mijn bessen en aardbeien en zo. Ik lees in jouw bericht dat je eindelijk peren begint te krijgen. Mijn perenboompje staat er nog maar 6 jaar, dus ik moet nog even geduld hebben.... Gelukkig ken ik heel veel mensen met fruit in de tuin. Ik maak jam voor het Natuurbezoekerscentrum in de buurt. Ambachtelijk met een twist. Ik hou wel van bijgevoegde likeurtjes of noten of kruiden. Mijn laatste creatie is flespompoenjam met gember. Heerlijk! Ik zal eens kijken bij je linkjes. Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie steeds al culinaire hoogstandjes bij jou op Instagram voorbij komen :-)

      Verwijderen
  2. Oh, dat belooft! Want mijn perenboompje staat er nog maar 2 jaar en ik had maar 3 peertjes, dus nu kan ik gerust zijn dat ik gewoon geduld moet hebben :-). Die perenjam ziet er overheerlijk uit!
    En die oogst... komt vast door het natte voorjaar dat er wat minder van gekomen is. Ik hoor het overal, dus troost je, het ligt niet aan jou!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superlekker vind ik zelfgemaakte perenconfituur, ook ik doe het zo met stukjes erin, hmmmm!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat een oogst! Je geduld is uiteindelijk beloond :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. lekker zelf gemaakte jam , en dan nog
    uit je eigen tuin ...helemaal lekker ..
    heel veel groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heerlijk!! ik pluk elke dag een paar peren om zo op te eten... want anders worden ze snel buikziek.. ik heb ook conferanceperen... maar als het gaat vriezen haal ik er alles af.. en ga me ook eens aan jam wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jaaa! Lekker!!!
    En van eigen oogst ook nog. Stoer joh!
    Had je er, behalve suiker en limoen, nog iets anders bij gedaan?
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, de jam was best wel "basic". Ik ga zeker nog een keer de kruidnagelvariatie proberen, want die interesseert me zeer!

      Verwijderen
    2. Niks mis met 'basic' :-))) Die wil ik ook nog eens maken. Maar eerst maar eens wat potjes leeg eten hihihi!
      Perenjam met gember is ook lekker. Als je van gember houdt... zal hem binnenkort op mijn blog zetten.
      Fijne zondag!
      Liefs,
      Sandra

      Verwijderen
    3. We kochten wel perenjam in Frankrijk, de laatste jaren zie ik het nooit meer. Dat was vaak perenjam met vanille en ook wel eens met noten. Wij zijn het zelf gaan maken omdat het niet meer te koop was!

      Verwijderen
  8. Hmmm dat zeg ik: Lekker al die jammetjes die in blogland voorbij komen. De peren zijn populair dit jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen