{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 12 oktober 2016

Een vosje-broche

Een vosje-broche


Ooit maakte ik bij de freubelclub al een vosje-broche van vilt.


Nu heb ik een gehaakte gemaakt! En dat vond ik wel een leuk herfst-haakwerkje voor de handwerkavond.


De inspiratie komt absoluut van De Haakbrigade, van dit idee.
Ik vond mijn versie wel geslaagd en maakte toen nog een grijze variant, om foto's tussendoor te maken. Het zijn eigenlijk twee rondjes, eentje waarbij je "fout" meerdert  en daar haak je dan ook nog een snuitje aan.:


Haak in een magische ring 6 vasten.
In de volgende toer op iedere vaste 2 vasten.
Hierna haak je steeds *in de eerste steek 1 vaste, in de tweede steek 2 vasten*. Het rondje gaat daardoor “golven” en dat is juist de bedoeling :-) Je haakt door tot je zo’n 7 of 8 toeren hebt. Vouw het even dubbel, dan kun je zien of je al "goede" oren hebt! Anders nog even een toer extra haken. Daarna haak je voor de snuit nog even door:
1 losse, keren,
6 vasten, 1 losse, keren,
6 vasten, 1 losse, keren,
2 vasten samenhaken, 2 vasten, 2 vasten samen haken, 1 losse, keren,
4 vasten, 1 losse, keren,
2 vasten samen haken, 2 vasten samen haken, 1 losse, keren,
2 vasten samen haken. Hecht af.


(Bij het snuitgedeelte kun je variëren, je kunt ook iedere toer minderen, dan wordt het snuitje korter).

En dan nog een goed gemeerderd rondje:



Haak in een magische ring 6 vasten
Toer 2: in elke vaste 2 vasten (12)
Toer 3: *in de eerste steek 1 vaste, in de tweede steek 2 vasten* (18)
Toer 4: *in de eerste twee steken elk 1 vaste, in de derde steek 2 vasten* (24)
Toer 5: *in de eerste drie steken elk 1 vaste, in de vierde steek 2 vasten* (30)
Toer 6: *in de eerste vier steken elk 1 vaste, in de vijfde steek 2 vasten* (36)


Het was bij mij toen groot genoeg. Je kunt altijd een toer extra haken.


Je naait deel een om deel twee heen vast. De oortjes helemaal dicht, met kleine steken.


Ik heb kleine kraaltjes voor de ogen gebruikt en een dikkere voor de neus. Je kunt dit ook borduren of met vilt doen.


Ik heb een veiligheidsspeldje op de achterkant vastgezet.


Snel klaar! En leuk om te maken. Tijdens de handwerkavond zijn er ook twee gemaakt, de onderste twee in deze collage:




Zelf ben ik erg blij met mijn grijze vosje. Je kunt ze in alle kleuren maken die je zelf wilt! Ik zag tijdens de handwerkavond ook een bolletje zilvergaren en dacht al: dat zou ook mooi zijn, een zilver/witte vos! Een leuke broche voor deze tijd van het jaar. Mocht je nu zelf niet kunnen haken, of even geen tijd hebben, die oranje vos is eigenlijk niet "mijn kleur", dus wil ik 'm weggeven. Als je belangstelling hebt, laat het dan weten! Ik laat over ongeveer een week weten aan wie ik 'm stuur. 't Is dan herfstvakantie, hé, dus pin me niet vast op een dag :-) 't Gaat dus om dit vosje:




En nog even dit: morgenmiddag, op 13 oktober, ga ik weer aanhaken in de bieb! Hier lees je mijn blog over de vorige keer en hier vind je alle informatie van de bieb. 



Liefs van De Breimeisjes!



Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.


11 opmerkingen:

  1. O, wat zijn ze leuk! Simpel maar zo lief! En je ziet meteen dat het een vosje is, leuk bedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zijn echt leuk! Goed bedacht en goed gelukt...dank voor het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh wat een leukie en ook nog oeranje ;) dus ja ik wil dit vosje wel adopteren hoor....
    Maar ik hou m dan wel een eindje bij de kipjes vandaan haha
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is grappig, echt een vòsje...
    En dit soort dingen zijn ook leuk om je restjes mee op te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, super om mee te experimenteren! Héél leuk ideetje!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die is leuk! Bij de foto van de grijze zag ik er even een ratje in zo van boven en de bruine doet het ook leuk als wolf :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is snoezig en zijn vosse vriendjes ook. Heel handig dit patroon, moet ik onthouden..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk!
    Ik moest wel lachen; op de foto waar de grijze nog niet in elkaar zit, zie ik een muisje :-))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een geinig vosje. Die wil ik ook eens uitproberen. Dank voor de tip! liefs, Mariam

    BeantwoordenVerwijderen