{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 9 oktober 2014

Beer & peer

Beer & peer


Gisteren schreef ik over ons dagje uit, naar Amsterdam. Onderweg, echtgenoot reed, zat ik lekker te haken. Ik had een paar bolletjes Stonewashed mee uit de winkel van Katrein Kunst, om iets te maken voor in de winkel. 


Katrein wilde wel graag een beer en ik startte project beer in de auto.


Ik schoot wel lekker op! Lijf en hoofd is één deel en ik was zover bij thuiskomst:


Ik haak naar het patroon van "Een olijke gezelligerd" van Rina Soffers, uit het boekje "Nog meer minihondjes en beestjes haken". De beer in het boekje heeft een aangehaakt broekje aan, ik maak de beer in één kleur. Misschien kleed ik mijn versie nog wel aan, maar eerst maar eens zorgen dat Beer helemaal af is.


Het garen haakt trouwens erg fijn. Het is een samenstelling van 78% katoen en 22% acryl. Het kriebelt niet. Ik haak met haaknaald nr 3,5. In de winkel van Katrein zijn een paar kleuren aanwezig, maar als je een andere kleur zou willen hebben, dan bestelt ze het graag voor je.
De basis is gevuld en hieronder zie je de voorpootjes. Die haakte ik zaterdag, in de tuin, heerlijk in de zon.



Dan nog even het andere deel uit de titel: peer. Kort geleden las ik op de blog van Rita dat ze perenjam gemaakt had. Ze deelde ook haar recept. Nu zijn zoon en ik dol op perenjam en dat heb ik in Nederland nog nooit in de winkel gezien. We kopen het wel eens in Frankrijk, maar ook daar is het niet altijd te koop. We hadden het wel eens eerder zelf gemaakt, maar we misten toen de stukken fruit, het was te fijn gepureerd. Dankzij Rita hebben we nu dé tip: gebruik een pureestamper! Zo simpel kan het zijn :-)
Ik heb de peren geschild en echtgenoot deed de rest en dit is het resultaat:


Vijf potten perenjam! Dat is alvast gelukt! Nu snel verder met de beer!

Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

8 opmerkingen:

  1. O, dat wordt vast een heel mooie beer!
    Ik heb perenmoes gemaakt van mijn peren, net als appelmoes, is ook best lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit wordt een leuk beertje, alleen het garen en de kleur al! Hij is zelfs al bijna klaar! En de perenjam is gelukt, geweldig toch! Heerlijk op de boterham!
    Mijn appeljam maak ik op dezelfde manier maar met kaneel erbij in plaats van vanille.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die garen is zo mooi en lekker zacht, ik heb in de winkel al staan voelen en twijfelen om het te kopen, maar ik heb nog zoveel......Leuk om er een beertje van te maken! Ben benieuwd naar het eindresultaat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat beloofd een lieve beer te worden. mijn Vera is ontworpen door Annita Wilschut. Op haar blog http://zijmaakthet.blogspot.nl/ kun je al haar knuffels zien. Alle patronen zijn gebreid aan een stuk, echt heel knap ontworpen en erg leuk om te breien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ken die patronen van Annita zelf niet, maar heb er al vaker iets van gezien. Erg leuke en knappe ontwerpen, dat ben ik helemaal met je eens. Zoveel onderdelen is op zich ook niet mijn favoriete ding, maar nu keek ik even wat ik aan patronen in huis had. Het beertje is inmiddels klaar, ik zal er volgende week nog een blog aan wijden. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over het eindresultaat!

      Verwijderen
  5. ben benieuwd naar je beer alstie af is!!!
    je jam ziet er heerlijk uit, ik heb pas 6 potten perzikjam en 5 potten druiven jam en druivensiroop gemaakt heerlijke voorraad voor de winter uit eigen tuin!

    BeantwoordenVerwijderen