{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 13 juni 2014

Slinger voor de Simmer Sjop

Slinger voor de Simmer Sjop


Eergisteren vertelde ik over ons feestelijke weekend. Leuk, zo'n weekend met de familie! Veel praten, naar een pretpark, samen eten aan de enorme tafels in het huis én op het terras, zwemmen in het zwembad, en een heuse bonte avond!
En denken jullie dat ik ook gehandwerkt heb? 

Ja, ik denk het wel, hé  :-)


Ik had wat kleurtjes katoen mee uit de winkel van Katrein Kunst en haakte kanten granny's, daarover kon je hier al lezen. Het is de bedoeling dat het een slinger gaat worden, voor de Simmer Sjop
Ik had jullie het patroon beloofd:

Haak 13 lossen en sluit deze tot een cirkel met een halve vaste.
Toer 1: 3 lossen (of "beginstokje") en nog 27 stokjes in de ring en sluit de toer met 1 hv in het beginstokje. (totaal 28 steken)
Toer 2: 3 lossen (of "beginstokje"), 1 stokje, *5 lossen, 5 stokjes, 5 lossen, 2 stokjes*, herhaal van * tot * nog 2 x, eindig met 5 lossen, 5 stokjes, 5 lossen en sluit de toer met 1 hv tussen de eerste twee stokjes.

Rondje van 13 lossen, toer 1 en toer 2
Toer 3: ga met hv naar het midden van het lossenboogje, *7 lossen, haak op de 5 stokjes een trosje (je haakt steeds de helft van een stokje en laat dus nog 1 lus per stokje op je haaknaald, nadat je dat bij 5 gedaan hebt, haal je de laatste omslag door alle lussen op de haaknaald), 7 lossen, 1 vaste om het volgende lossenboogje, 7 lossen, 1 vaste om het volgende lossenboogje*, herhaal van * tot *, in plaats van de laatste vaste haak je 1 hv om de toer af te sluiten. 
Toer 4: ga met hv naar het midden van het lossenboogje, *7 lossen, 1 vaste om het volgende lossenboogje, 7 lossen, in het volgende losenboogje (dat is "boven" de 2 stokjes en dit wordt de hoek) 3 stokjes-3 lossen-3 stokjes, 7 lossen, 1 vaste in het volgende lossenboogje*. Toer sluiten met 1 hv.
Toer 5( en verder): ga met hv naar het midden van het lossenboogje. Verder haak je steeds 7 lossen, 1 vaste in het volgende lossenboogje, en op iedere "hoek" 3 stokjes-3 lossen-3 stokjes. In iedere toer komt er een lossenboogje bij. Je kunt de vierkantjes zo groot maken als je zelf wilt.

Toer 3, 4 en 5
Het idee komt uit een Libelle, ik heb het patroon herschreven, omdat het volgens mij niet helemaal klopte en/of niet duidelijk was.

Uiteraard ga ik nog wel meer van deze vierkanten haken: want het wordt een feestje in die Simmer Sjop! Ze gaan open op zaterdag 28 juni, in de Peperstraat nummer 3 in Sneek!

En het is alweer vrijdag! Ik wens jullie allemaal een heel prettig weekend!

Liefs van De Breimeisjes!

6 opmerkingen:

  1. Oooo Akkelien jij kan gedachten lezen zeker. Hoopte een beetje stiekem dat je het patroontje met ons wilde delen. Wat ben je toch een schatje hé. (maar ja, je bent dan ook van een goe jaar hé...)
    Fijn weekend
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi vierkantje (b.v. voor een vestje)! Dankjewel voor het patroontje, ik slinger het meteen op mijn Pinterestbord ;-)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent weer een schat om het patroontje te delen met ons! Dit wordt een hele vrolijke kanten slinger!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het mooie patroontje
    Groeten Nienke
    vanhartegehaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige vierkantjes! Die schreeuwen om gehaakt te worden. Zucht, al die inspiratie op je blog ;)

    BeantwoordenVerwijderen