{ 'anonymize_ip': true }

dinsdag 9 april 2013

Granny's en kruidkoek van Beppe

Granny's en kruidkoek van Beppe


Dinsdag is eigenlijk poppendag. Ik zit even op een lastig punt: ik moet nu wat gaan doen aan de stevigheid van de nek en wat draadjes afhechten en de oksels dicht maken. Niet leuk! Ik heb al eens gevraagd aan Daniëlle van Danjelspoppenblog hoe zij dat doet en kreeg toen via haar ook uitvoerige informatie van Frouwien die zelf geen blog heeft, maar  zij heeft wel veel poppen gebreid. Die plaatst Daniëlle op haar blog, de ene week een pop van haarzelf en de andere week een pop van Frouwien, zo gaat het ongeveer. Ik heb dus al goede tips, maar nog geen moed. En geen tijd. Het komt vast allemaal goed. Misschien zijn er vandaag poppen te zien in de galerie op de blog van Wieke.

Wel ben ik vast met een broek begonnen voor mijn pop: 


Ik ben druk geweest met de handwerkavond, die was gisteravond. Het thema van deze keer was granny's. Er zijn pakketjes met patroontjes samengesteld en die zijn opgefleurd met een klein granny-vlaggetje. 


We hadden ook gezorgd voor wat voorbeeldjes van de granny's en Katrein Kunst wilde graag koning Willem-Alexander en koningin Máxima voor in de etalage:


En ik heb koek gebakken, naar het recept van mijn Beppe. Dat is Fries voor oma, en granny, dat vond ik wel mooi in het thema passen.


Het recept van deze kruidkoek is heel makkelijk. 
Benodigdheden:
- 500 gram zelfrijzend bakmeel
- 500 gram bruine basterdsuiker (Let op: Ik gebruik altijd een pak meel en een pak suiker. Ik ben er onlangs achter gekomen dat in een pak basterdsuiker 600 gram zit! Ik blijk dus in de praktijk zelf altijd 600 gram suiker te gebruiken. Misschien is dit wel "het geheim", want iedereen is meestal enthousiast over mijn kruidkoeken.)
- 0,375 l water (= 3/8 l)
- wat koek/speculaaskruiden
- mijn Beppe deed er vaak nog wat bakpoeder in, dat doe ik zelf nooit
- voor het invetten van de vorm wat boter en paneermeel

Je doet het meel, de basterdsuiker, het water en de kruiden in een beslagkom en met de mixer mix je dit heel goed doorelkaar. De bakvorm invetten en bestrooien met paneermeel. Dit is heel belangrijk, want anders krijg je de koek later niet uit de vorm.
Dan giet je het beslag in de vorm. 

De oven moet voorverwarmd worden en dan kan de vorm de oven in, op 175 á 180 graden. Na een uur met een prikker (of een hele dunne breinaald! Je bent Breimeisje of je bent het niet!) proberen of de koek gaar is. In de praktijk laat ik 'm meestal nog tien minuten langer in de oven. Ook leg ik tegenwoordig na ongeveer een half uur een stuk bakpapier over de koek. Dan wordt deze niet zo hard. 

Update: Sinds mei 2015 hebben wij een andere keuken mét een ander fornuis. Ik bak de kruidkoek nu in een heteluchtoven en dan moet je de temperatuur zo'n 10 % lager doen, dus ongeveer 160 graden. Bij mij was de koek ook al na 1 uur klaar. Het is dus ook een kwestie van uitproberen. Iedere oven is weer anders. Bakpapier gebruik ik nu ook niet meer.

Morgen laat ik zien waar ik nog meer druk mee was én ik doe een heuse GIVE AWAY

Liefs van De Breimeisjes!

5 opmerkingen:

  1. Dat klinkt lekker! Die ga ik voor het weekend maken. Maxima en Willem hangen er leuk bij ! Leuk patroontje is dat.

    Fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekkere koek ziet het eruit Akkelien! Jullie hebben weer genoten... en dat met die poppen. Waarom denk je dat ik alvast met de kleding ben begonnen? Nu moet de pop komen, ook ik zal bij Daniëlle een hulplijn moeten inroepen vrees ik. Of bij Wieke gaan piepen.
    Fleurige broek maak je!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja jullie zijn duidelijk in de ban van de kroning van de Koning. Spannend hé.
    Volgende week maandag komt de uitleg van de nek uitgebreid op de blog en dinsdag is er terug een pop voor op de blog. Misschien geeft het je nu terug een beetje moed om er aan verder te werken.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn Daniëlle, dat je volgende week weer terug bent met blogjes!

      Verwijderen
  4. heerlijke koek lijkt me!
    ik ruik hem in gedachten.
    en ik ben benieuwd naar de oplossing voor de nek.

    BeantwoordenVerwijderen